Autoritatea Feroviară Română
AFER


GHID DE ÎNTOCMIRE A DOSARULUI  DE AUTORIZARE SUPLIMENTARA
A VEHICULELOR  FEROVIARE  AUTORIZATE  INITIAL ÎNTR-UN ALT STAT MEMBRU UE,
ÎN VEDEREA UTILIZARII PE RETEAUA FEROVIARA DIN ROMÂNIA


1.
Autorizatia suplimentara, conform prevederilor OMT nr. 744 / 26.04.2013, se acorda solicitantilor (operatori economici din UE sau reprezentantii lor autorizati din România), detinatori de vehicule feroviare autorizate initial de punere în functiune într-un alt stat membru UE (conform preveferilor Directivei 2008/57/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar din comunitate), daca acesti detinatori preconizeaza sa utilizeze vehiculele respective pe reteaua feroviara din România sau pe unele parti ale acesteia.


2.
Vehiculele feroviare pentru  care se poate solicita  autorizarea  suplimentara de punere în functiune sunt urmatoarele:

Vehicule feroviare conforme cu STI

Vehicule feroviare neconforme cu STI



3.
Autorizatia suplimentara atesta faptul ca vehiculul se integreaza în siguranta în sistemul feroviar din România si este compatibil din punct de vedere tehnic cu reteaua pe care se preconizeaza sa fie utilizat.



4.
Autorizatia suplimentara  este documentul eliberat de ASFR, prin care autorizeaza suplimentar de punere în functiune un vehicul feroviar pentru utilizare pe sectiile de circulatie înscrise în anexa la certificatul de siguranta.



5.
Autorizatia  este valabila pe toata durata de valabilitate a autorizatiei initiale de punere în functiune acordata vehiculului autorizat suplimentar, cu respectarea conditiilor care au stat la baza acordarii autorizatiei si numai pentru utilizarea pe sectiile de circulatie mentionate în anexa la certificatul de siguranta  partea B, pe reteaua feroviara din România.



6.
Pentru initierea  autorizarii suplimentare de punere în functiune vehicule feroviare  este necesar sa se transmita urmatoarele documente, dupa caz:




I.
Documente pentru autorizarea suplimentara de punere în functiune a vehiculelor conforme cu STI




1.
Cererea de acordare a autorizatiei suplimentare de punere în functiune, cu cel putin 4 luni înainte de utilizarea preconizata a vehiculelor pe pe infrastructura feroviara interoperabila din România, sau pe parti a acesteia.

2.
Dosarul tehnic  care însoteste cererea de acordare a autorizatiei suplimentare de punere în functiune.

 
Acest dosar va cuprinde urmatoarele documente în limba româna:

cerere pentru acordarea autorizatiei suplimentare de punere în functiune a vehiculului  sau seriei de vehicule din care sa rezulte urmatoarele:


 - datele de identificare ale solicitantului;


 - numarul eropean al vehiculului(NEV) sau ale vehiculelor din seria respectiva; 


 - tara sau tarile  în care au fost autorizate initial;  


 - partea sau partile de retea feroviara din România  pe care se preconizeaza utilizarea lor;

documente care dovedesc faptul ca punerea în functiune a vehiculului a fost autorizata într-un alt stat membru al Uniunii Europene;

o copie a dosarului tehnic conform HG nr.877/2010 , anexa nr.6.;

înregistrarile în care este înscris istoricul întretinerii vehiculului si, daca este cazul, al modificarilor tehnice efectuate dupa autorizarea initiala;

dovezi referitoare la caracteristicile tehnice si operationale care arata ca vehiculul este compatibil cu infrastructura si instalatiile fixe, inclusiv conditiile climatice, sistemul de alimentare cu energie, sistemul de control-comanda si semnalizare, ecartamentul liniilor si gabaritul infrastructurii, sarcina maxim admisa pe osie si alte constrângeri ale retelei;

declaratiiile de conformitate ci tipul autorizat de statul membru UE pentru fiecare vehicul;

entitatea responsabila cu întretinerea vehiculelor de marfa;

dovada platii tarifului aferent prestatiei (copie), conform OMTI 2180/29.11.2012;




II.
Documente pentru autorizarea suplimentara de punere în functiune a vehiculelor neconforme cu STI




1. 
Cerere de eliberare a autorizatiei suplimentare de punere în functiune transmisa  cu cel putin 4 luni înainte de utilizarea preconizata a acestor vehicule pe infrastructura feroviara interoperabila din România. 




2. 
Dosarul  care însoteste cererea de acordare a autorizatiei suplimentare de punere în functiune.


Acest dosar va cuprinde urmatoarele documente în limba româna:

cerere pentru acordarea autorizatiei suplimentare din care sa rezulte denumirea operatorului economic care solicita autorizatia, adresa la care operatorul economic îsi are sediul, cod postal, telefon/fax, codul unic de înregistrare la registrul comertului, numarul european al vehiculului (NEV) sau numerele  europene ale vehiculelor din seria de vehicule pentru care se solicita autorizarea suplimentara, partile de retea pe care se preconizeaza utilizarea lor, numele reprezentantului autorizat pentru relatia cu ASFR si modul în care poate fi contactat (numarul de telefon/fax, email, etc.);

documente care dovedesc faptul ca punerea în functiune a vehiculului a fost autorizata într-un alt stat membru al UE, conform prevederilor Directivei 2008/57/CE, împreuna cu documentatia privind procedura urmata pentru a demonstra ca vehiculul a respectat cerintele de siguranta în vigoare, inclusiv, daca este cazul, informatii privind derogarile acordate în conformitate cu prevederile din HG_nr.877/2010 art.9;

declaratiile de conformitate cu tipul autorizat de statul membru UE pentru fiecare vehicul în cazul în care se solicita autorizatii suplimentare pentru o serie de vehicule;

datele tehnice, programul de întretinere si caracteristicile functionale. Acestea includ, în cazul vehiculelor echipate cu înregistratoare de date, informatii privind procedura de colectare a datelor conform prevederile Legii nr.55/2006 art.20, alin.(2), lit.c), cu modificarile ulterioare;


    - înregistrarile în care este înscris istoricul exploatarii si întretinerii vehiculului si, daca este cazul, al modificarilor tehnice efectuate dupa autorizarea initiala;


    - dovezi referitoare la caracteristicile tehnice si operationale care arata ca vehiculul este compatibil cu infrastructurile si instalatiile fixe, inclusiv conditiile climatice, sistemul de alimentare cu energie, sistemul de control-comanda si semnalizare, ecartamentul liniilor si gabaritul infrastructurii, sarcina maxima admisa pe osie si alte constrângeri ale retelei, respectiv:

declaratiile de verificare întocmite de solicitant în baza certificatului de verificare pentru subsistemele structurale ale vehiculului emis de organismul desemnat, în cazul normelor nationale notificate din grupele B si C, doar atunci când se introduce un risc semnificativ în materie de siguranta;

când ASFR considera necesar, dosarul va cuprinde declaratiile de verificare întocmite de solicitant în baza certificatului de verificare emis de organismul desemnat, în cazul normelor nationale notificate din grupele B si C, privind compatibilitatea tehnica dintre subsistemele relevante, doar atunci când se introduce un risc semnificativ în materie de siguranta, când ASFR considera necesar acest lucru;

când ASFR considera necesar, dosarul va cuprinde raportul întocmit de un evaluator de management siguranta circulatiei, referitor la integrarea în siguranta dintre subsistemele structurale relevante în cazul normelor nationale notificate conform HG nr. 877/2010, din grupele B si C doar atunci când se introduce un risc semnificativ în materie de siguranta;

declaratia de verificare întocmita de solicitant în baza certificatului de verificare privind compatibilitatea tehnica dintre vehicul si partea de retea pe care se preconizeaza utilizarea emis de organismul desemnat în cazul normelor nationale notificate din grupele B si C. 

dovada platii tarifului aferent prestatiei (copie), conform OMTI 2180/29.11.2012;



7.
Valabilitatea autorizatiei suplimentare, verificari pe durata valabilitatii si revocarea autorizatiilor suplimentare

- autorizatiile suplimentare acordate vehiculelor de catre ASFR sunt valabile pe toata durata de valabilitate a autorizatiilor initiale acordate vehiculelor respective de celalalt stat membru UE, cu respectarea conditiilor care au stat la baza acordarii pentru utilizarea preconizata pe reteaua feroviara din România.

-  daca ASFR intentioneaza sa revoce o autorizatie suplimentara va utiliza procedura de revizuire a certificatelor de siguranta prevazuta la art.10, alin.(5) din Legea nr. 55/2006 cu modificarile ulterioare sau, dupa caz, procedura de revizuire a autorizatiilor de siguranta prevazuta la art.11, alin.(3) din aceeasi lege.

-  pe perioada de valabilitate a autorizatiei suplimentare ASFR va efectua prin actiuni specifice de supraveghere sau dupa caz audit, verificarea exploatarii si întretinerii vehiculelor în cadrul acordarii si monitorizarii certificatelor si autorizatiilor de siguranta feroviara.



8.
Tratarea contestatiilor

Eventualele contestatii se depun la   ASFR, în termen de o luna de la primirea notificarii si se solutioneaza de catre aceasta în termen de doua luni de la primirea contestatiei.



9.
ANEXE




1.

2.

3.