ORGANISMUL NOTIFICAT FEROVIAR ROMÂN - AFER
AFER

Acronime si abrevieri feroviare
















































S
 
 
sabot de deraiere
dispozitiv amplasat in afara caii la un fir al liniei care, prin asezare pe sina provoaca deraierea rotii vehiculului care se angajeaza peste el
 
 
SAT
instalatie de semnalizare automata fara semibariere care emite semnale optice si acustice la apropierea trenului de o trecere la nivel, in scopul interzicerii circulatiei rutiere
 
 
scrisoare de trasura
document de transport pentru expeditiile de vagoane, unitati de transport intermodal si coletarie
 
 
sector de bloc
distanta cuprinsa intre doua semnale luminoase consecutive de trecere ale blocului de linie automat
 
 
sectia de circulatie RC
distanta sau o parte din distanta de pe reteaua unui regulator de circulatie condusa de un operator de circulatie pentru care se intocmeste si analizeaza distinct programul de circulatie a trenurilor prin formularul "informare operativa privind analiza efectuarii programului de circulatie a trenurilor"
 
 
sectiune izolata
portiune de cale ferata (sau aparat de cale), cu control electric, care se delimiteaza prin joante izolante
 
 
sef statie
persoana calificata si autorizata apartinand administratorului sau gestionarilor infrastructurii feroviare si care are responsabilitati privind activitatea de circulatie si manevra si care administreaza una sau mai multe statii de cale ferata
 
 
semnal
1. instalatie sau mijloc cu ajutorul caruia se transmite sau se primeste un ordine si indicatii de catre personalul care asigura desfasurarea traficului feroviar;
2. in categoria semnalelor sunt cuprinse si indicatoarele care prin inscriptia, forma si pozitia lor dau indicatii sau completeaza indicatiile date de semnale.
 
 
semnal de avarie
semnal care este utilizat pentru semnalizarea pericolului pentru circulatia trenurilor la trecerile la nivel sau prin tuneluri;
 
 
semnal de iesire
semnal care permite sau interzice iesirea unui tren din statie, in linie curenta;
 
 
semnal de intrare
semnal care permite sau interzice intrarea unui tren in statie;
 
 
semnal de manevra
semnal care permite sau interzice miscarile de manevra;
 
 
semnal de parcurs
semnal care permitere sau interzice trecerea unui tren, dintr-o zona in alta zona a statiei;
 
 
semnal de ramificatie
semnal care permite sau interzice trecerea unui tren peste o ramificatie sau jonctiune din linie curenta, o traversare de linii la acelasi nivel, o incalecare-descalecare de linii cu ecartament diferit, sau peste un pod cu grinzi mobile;
 
 
semnal de trecere 
-pe linii cu bloc de linie automat-
semnal, pe liniile cu bloc de linie automat, care permite sau interzice trecerea unui tren dintr-un sector de bloc de linie automat in alt sector de bloc de linie automat;
 
 
semnal de triere
semnal care permite sau interzice trierea vagoanelor;
 
 
semnal fix
1. Dupa destinatia lui, semnalul fix se clasifica astfel:
a) semnal pentru circulatie;
b) semnal pentru manevra si triere;
c) semnal repetitor;
d) semnal de avarie. 
2. Dupa constructia lor, semnalele fixe sunt:
a) semafoare;
b) semnale luminoase.
 
 
semnal mobil
1. semnal care este utilizat pentru semnalizarea portiunilor de linie:
- slabita, care necesita reduceri de viteza;
- inchisa.
2. pentru semnalizarea unei portiuni de linie slabita se folosesc urmatoarele semnale mobile:
a) paleta de culoare galbena pe o parte si alba pe cealalta parte, care arata ca la 1000 m sau distanta de franare urmeaza viteza redusa ordonata prin BAR sau ordin de circulatie;
b) paleta de culoare galbena cu doua benzi negre in diagonala pe o parte si alba pe cealalta parte deasupra careia se gaseste un indicator cu cifre negre pe fond alb pe o parte si alb pe cealalta parte, care indica viteza ordonata; culoarea alba a paletei indica personalului de locomotiva si tren terminarea portiunii de linie slabita;
c) balize avertizoare de forma dreptunghiulara de culoare galbena cu benzi orizontale negre;
3. pentru semnalizarea a doua portiuni alaturate de linie slabita cu trepte de viteza diferite se folosesc urmatoarele semnale mobile:
a) paleta de culoare galbena pe ambele fete;
b) paleta de culoare galbena cu doua benzi negre in diagonala pe ambele fete deasupra careia se gaseste un indicator cu cifre negre pe fond alb pe o parte si alb pe cealalta parte, care indica viteza ordonata;
c) indicatorul de inceput/sfarsit a restrictiei de viteza "I/S", cu litera "I" - inceput de restrictie - pe o parte si cu litera "S" - sfarsit de restrictie pe cealalta parte, scrise cu negru pe fond galben;
d) balize avertizoare de forma dreptunghiulara de culoare galbena cu benzi orizontale negre;
4. pentru semnalizarea liniei inchise se folosesc urmatoarele semnale mobile:
a) discul galben pe o parte si alb pe cealalta parte;
b) discul rosu pe o parte si alb pe cealalta parte;
c) discul rosu pe ambele parti.
 
 
semnal pentru circulatie
Semnalul pentru circulatie poate fi:
a) de intrare;
b) de iesire;
c) de parcurs;
d) de ramificatie;
e) de trecere;
f) prevestitor.
 
 
semnal pentru manevra si triere
Semnalul pentru manevra si triere poate fi:
a) de manevra;
b) de triere.
 
 
semnal prevestitor
semnal care prevesteste indicatiile semnalelor de intrare, de iesire, de parcurs sau de ramificatie;
 
 
semnal repetitor
semnal care este utilizat pentru repetarea indicatiilor semnalelor de intrare, de iesire, de ramificatie, de parcurs, de trecere sau de triere, daca nu este asigurata vizibilitatea prevazuta a semnalului pe care il preced;
 
 
semnale acustice date cu fluierul, claxonul sau trompeta locomotivei sau a altor vehicule
a) semnalul "Pornire" sau "Atentie" - un sunet lung;
b) semnalul "Strange frana!" - trei sunete scurte;
c) semnalul "Slabeste frana!" - doua sunete lungi;
d) semnalul "Pericol!" (alarma) - trei sunete scurte, repetate;
e) semnalul "Trenul s-a rupt" - un sunet scurt, unul lung si unul scurt, repetate;
f) semnalul "Agentul de la urma trenului sa plece la acoperirea obstacolului!" - patru sunete lungi.
 
 
semnale date cu instrumente portative pentru circulatie si manevra
- "INAINTE!", 
- "INAPOI!", 
- "INCET!",
- "OPRESTE!",
- "PORNIREA TRENULUI!" dat de IDM - acest semnal se da si de catre agentul autorizat al punctului de sectionare de pe sectiile cu conducere centralizata a circulatiei trenurilor, de pe sectiile cu sistem de circulatie dispecer fara impiegat de miscare, precum si din anumite statii centralizate electrodinamic, cu aprobarea conducerii regionalei de cale ferata,
- "GATA DE PLECARE!" dat de conductorii de tren la trenurile de calatori si mixte -   acest semnal, completat cu un sunet lung dat cu fluierul de mana, este transmis de catre seful de tren, impiegatului de miscare sau agentului autorizat, numai dupa ce a primit de la toti conductorii de tren semnalul "gata de plecare", 
- "Pornirea trenurilor de calatori si mixte data de seful de tren in halte comerciale si puncte de oprire in linie curenta"- acelasi semnal se da pentru trenurile de calatori si mixte, de catre seful de tren si in punctele de sectionare de pe sectiile cu sistem de circulatie dispecer, fara impiegat de miscare sau alt agent autorizat,
- "Trecerea fara oprire a trenului data de impiegatul de miscare, in statiile fara semnal de iesire"- acelasi semnal se da si de catre agentul autorizat al punctului de sectionare de pe sectiile cu conducere centralizata a circulatiei trenurilor;
 
 
semnale date cu instrumente portative pentru proba franei
- "Strange frana automata"
- "Slabeste frana automata"
- "S-a terminat proba franei. Frana automata este in regula"
 
 
semnale date cu instrumente portative pentru verificarea liniei de primire si de trecere a trenurilor
 "Linia libera"
 
 
semnalele de "cap de tren" si de "fine de tren"
 1. semnalele de "cap de tren" sunt semnalele care se aplica pe primul vehicul in sensul de mers al trenului;
 2. semnalele de "fine de tren" sunt semnalele care se aplica pe ultimul vehicul feroviar din tren;
 3. vehiculele care circula izolat, trebuie sa fie semnalizate ca si trenurile cu semnale "cap de tren" si semnale "fine de tren".
 
 
semnalizare de distantare
semnalizarea de distantare se refera la numarul sectoarelor libere in fata trenului, atat pe blocul de linie automat cat si in statie;
 
 
semnalizare luminoasa cu doua trepte de viteza
semnalizare luminoasa clasica a caii ferate romane, folosita pentru indicarea vitezei stabilite si a vitezei reduse;
 
 
semnalizare luminoasa cu trepte multiple de viteza - TMV
1. semnalizarea luminoasa cu trepte multiple de viteza - TMV - raspunde cerintelor europene de semnalizare si presemnalizare a mai multor trepte de viteza si realizeaza transmiterea vizuala a urmatoarelor informatii:
a) semnalizarea de distantare - numarul sectoarelor libere in fata trenului prin indicatiile unitatilor luminoase utilizand codul de culoare;
b) semnalizarea de viteza, prin indicatoarele luminoase utilizand codificarea numerica zecimala;
 2. semnalizare luminoasa folosita pentru indicarea vitezei stabilite precum si a vitezelor reduse - la nevoie din 10 in 10 km/h;
 3. semnalizarea luminoasa cu trepte multiple de viteza se refera numai la semnalizarea pentru circulatie.
 
 
servicii adiacente transportului feroviar
activitati ce au ca obiect asigurarea desfasurarii in siguranta a transportului feroviar
 
 
servicii conexe transportului feroviar
activitati ce se desfasoara in legatura nemijlocita cu sau in timpul transportului feroviar
 
 
servicii feroviare critice
servicii necesare pentru realizarea activitatilor de construire modernizare, reparare si de intretinere a materialului rulant si a infrastructurii feroviare, cu respectarea cerintelor privind siguranta circulatiei si securitatea transportului, calitatea serviciilor, sanatatea oamenilor si protectia mediului in transportul feroviar si cu metroul (OMT 290/2000)
 
 
servicii regionale
serviciile de transport feroviar destinate sa raspunda nevoilor de transport feroviar intr-o regiune (OMT 535/2007)
 
 
servicii urbane si suburbane
serviciile de transport feroviar care raspund nevoilor de transport ale unui centru urban si, respectiv, nevoilor de transport intre acest centru si periferiile sale (OMT 535/2007)
 
 
serviciu de transport feroviar de tip A
transport feroviar de calatori desfasurat in interes public si/sau in interes propriu
 
 
serviciu de transport feroviar de tip B
transport feroviar de marfa desfasurat in interes public si/sau in interes propriu
 
 
serviciu de transport feroviar de tip C
manevra feroviara in interes public si/sau in interes propriu.
 
 
serviciu de transport international de marfa
serviciu de transport in cadrul caruia trenul trece cel putin o data frontiera de stat; trenul poate fi compus si/sau descompus si diferitele parti care il compun pot proveni si pot avea destinatii diferite, cu conditia ca toate vagoanele sa treaca cel putin o frontiera
 
 
serviciu public social
transport feroviar public de calatori
 
 
sistem de management al sigurantei
organizarea si aranjamentele stabilite de un administrator de infrastructura sau de un operator de transport feroviar pentru a asigura administrarea sigura a operatiunilor sale
 
 
sistem feroviar
totalitatea subsistemelor pentru zone structurale si operationale, prevazute in Hotararea Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean si in Hotararea Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza, precum si gestionarea si exploatarea sistemului ca intreg
 
 
sistem feroviar urban
orice sistem de transport pe sine, altul decit metroul si tramvaiul, destinat transportului public local, exclusiv in perimetrul unei localitati (Legea 55/2006)
 
 
specificatie europeana
o specificatie tehnica comuna, un agrement tehnic european sau un standard national care transpune o norma europeana (HG 850/2003)
 
 
specificatie tehnica pentru interoperabilitate - S.T.I. -
 
specificatia care se refera la un subsistem sau parte a unui subsistem, cu scopul de a satisface cerintele esentiale si de a asigura interoperabilitatea la nivelul sistemelor de transport feroviar transeuropean de mare viteza si conventional, prevazute in Hotararea Guvernului nr. 850/2003 si in Hotararea Guvernului nr. 1.533/2003
 
 
specificatii tehnice
cerintele tehnice continute in special in caietele de sarcini, care definesc caracteristicile cerute unei lucrari, unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu si care permit sa se caracterizeze in mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitura sau un serviciu astfel incit acestea sa corespunda utilizarii careia au fost destinate de catre entitatea contractanta ( HG 850/2003)
 
 
subsistem
rezultatul impartirii sistemului de transport feroviar conventional (HG 850/2003)
 
 
suprafata de rulare
suprafata periferica a rotilor care vine in contact cu suprafata superioara a sinei si care serveste, pe linga reducerea fenomenului de alunecare a rotilor pe sina, la o mai buna conducere a osiei montate in cale (Osia montata/R.Talamba, M.Stoica-Editura ASAB, 2005)
 
 
Suprafata de rulare a sinei
suprafata superioara a ciupercii sinei ( STAS 10849 - 85)
 
 
supraincarcatura
1. cantitatea de marfa care depaseste limita de incarcare admisa in functie de caracteristicile constructive ale vagonului, respectiv de sarcina admisa pe osie ori pe metru liniar de vagon;
2. depasirea limitei de incarcare a unitatilor de transport intermodal, a paletelor care apartin operatorului de transport feroviar sau a celor apartinand clientilor pe care le manipuleaza operatorul de transport feroviar
 
 
suprastructura caii ferate
suprastructura alcatuita din prisma de piatra sparta, traversele, sinele de cale ferata, aparatele de cale si materialul marunt de cale